hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مرکزی| مردم اراک چشم‌به‌راه امکانات تفریحی

مرکزی| مردم اراک چشم‌به‌راه امکانات تفریحی

اگرچه شهر صنعتی اراک شهر جوانی به شمار می‌آید اما آمار شادی و نشاط در این شهر پایین است. اراک شهری است صنعتی که دود و سرب از آن جدا نمی‌شود و همین آلودگی به‌خودی‌خود چهره شهر را غمگین‌تر از گذشته کرده است. در همین راستا فشارهای روانی منتقل‌شده از محیط شهری و سیمای فرسوده شهر نقش مهمی در القای حس افسردگی به شهروندان دارد.

اراک، شهری جوان و افسرده

به گزارش برنا، در همین رابطه علی بیرامی، فعال اجتماعی گفت: اراک شهری کوچک، جوان و مهاجرپذیر است که هیچ مکان تفریحی مطلوبی برای مردم ندارد. او ادامه داد: اراک مردم دل‌مرده‌ای دارد چراکه به بسترهای روانی، اجتماعی و فرهنگی این شهر هیچ توجهی نشده است. همین موضوع مردم را در سطح شهر فقط برای حضور در کار و یا دانشگاه محدود کرده است، در غیر این صورت افراد به گوشه‌نشینی در خانه‌های خود محکوم هستند. بیرامی با بیان اینکه از 2 سینما این شهر فقط یکی فعالیت دارد و دیگری دچار مشکلات فنی و ساختاری است گفت: شهر اراک از ابتدایی‌ترین امکانات تفریحی نیز محروم است. این شهر فقط دو سینما دارد که یکی از آن‌ها هم اخیرا تعطیل‌شده است. او عنوان کرد: اراک پارک درست‌وحسابی ندارد و خانواده‌ها علاقه‌ای به حضور در پارک‌هایی با حداقل امکانات رفاهی و تفریحی ندارند. البته ناگفته نماند چندین پارک در حوالی اراک ساخته‌شده که نسبت به سایرین از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است اما آن‌قدر از مرکز شهر فاصله‌دارند که مردم نمی‌توانند به‌راحتی به آنجا دسترسی داشته باشند. پارک‌های اراک از وضعیت نامناسب درختکاری هم رنج می‌برند به شکلی که در فصل تابستان به دلیل عدم وجود درختان کافی و تابش مستقیم نور آفتاب کسی به آنجا سر نمی‌زند و در زمستان نیز یخبندان و سرمای خشک اراک جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارد. او افزود: در این شهر باوجود ازدیاد آلودگی‌های هوا، درختان کمی به چشم می‌خورد و به سبب همین آلودگی اخلاق مردم رو به‌تندی و گرفتگی کشیده شده است.

در حیطه کاری شهرداری نیست

محمد کریم شفیعی، شهردار اراک، با بیان اینکه شهرداری در یکسری از فعالیت‌ها مانند پارک‌ها، فرهنگسراها، فضاهای گفتمان و غیره مشارکت دارد گفت: بحث رسیدگی به سینماها خارج از محدوده مسئولیت‌های شهرداری است. او ادامه داد: در بخش‌های محلی و منطقه‌ای شهر در حال اصلاح زیرساخت‌ها هستیم بعلاوه در نظر داریم فضای بازی مناسب‌تری را برای بچه‌ها در پارک‌ها ایجاد کنیم. در رابطه با فضاهای ورزشی نیز چندین سوله را در سطح شهر اضافه و همین‌طور چندین مدرسه را با توافق آموزش‌وپرورش به سرای محله تبدیل کردیم که در فصل تابستان در اختیار مردم قرار می‌گیرند. شهردار اراک با بیان اینکه در حیطه شفاف‌سازی فعالیت‌های شهری سامانه عیان را راه‌اندازی کرده‌ایم گفت: در این راستا مردم می‌توانند اطلاعات شهری و مراکز قابل‌استفاده و تفرجگاه‌ها را به‌درستی شناسایی کنند. شفیعی افزود: بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه کاری شهرداری نیست و نیازمند توجه سایر ارگان‌ها و سازمان‌هاست. به‌عنوان‌مثال تالاب میقان که حتی امکانات رفاهی حداقلی هم ندارد. او توضیح داد: از 3 سینما یکی از آن‌ها به دلیل مشکلات فنی و نبود استحکام کافی سازه‌ای تعطیل شد که هماهنگی این کار توسط ستاد مدیریت و ستاد فنی استان صورت گرفت. شهردار اراک اضافه کرد: ما بودجه معینی برای محدوده شهر اراک داریم؛ براین اساس برخی از مناطق مانند دره گردو در حوزه اختیار و مالکیت ما نیست بااین‌وجود تقاضا کردیم که این بخش به ما واگذار شود تا با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم به‌عنوان یک مجموعه تفریحی آن را در اختیار مردم قرار دهیم. او در ادامه گفت: متأسفانه در بحث‌هایی مانند تالاب میقان نمی‌توانیم ورود کنیم چراکه این مراکز خارج محدوده شهری بوده و در اختیار استانداری و محیط‌زیست و وزارت مسکن و شهرسازی است. شهردار اراک با تأکید بر اینکه اراک به لحاظ فضاهای شهری و فرهنگی به‌گونه‌ای نیست که یک خانواده بتواند از آن استفاده تفریحی و فرهنگی کند خاطرنشان کرد: در این راستا شهرداری به‌عنوان متولی شهری با کمک و همراهی سایر ارگان‌ها آمادگی لازم را در جهت هرگونه کمک و همراهی در جهت بهبود هرچه بهتر فضاهای تفریحی و فرهنگی این استان دارد.

عدم مطالبه گری سمن‌ها و نهادهای مردمی

مرتضی سورانه، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک هم با تائید کمبود فضاهای تفریحی این شهر گفت: متأسفانه در این راستا کوتاهی مسئولان ما بسیار چشمگیر است. او ادامه داد: یکی از مشکلاتی که دامن‌گیر مراکز فرهنگی و تفریحی شهر اراک شده عدم مطالبه گری سازمان‌های مردم‌نهاد، سمن‌ها و نهادهای مردمی است. سورانه افتتاح پارک بانوان اراک را اتفاق مثبتی ارزیابی کرد و گفت: در نظر داریم تعداد پارک‌های این شهر را افزایش دهیم البته در حال حاضر سرانه فضای سبز شهر اراک در وضعیت مناسبی به سر می‌برد اما لازم است تا مرکزیت پارک‌ها از شمال به مرکز این شهر بکشانیم. او ادامه داد: سینمایی که اخیرا در اراک تعطیل‌شده به شکل موقت بسته خواهد ماند و پس از رفع مشکلات مجددا به بدنه تفریحی شهر بازمی‌گردد. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک تالاب میقان را یکی از گردشگاه‌های مهم این استان دانست و گفت: متأسفانه رسیدگی به این تالاب در حیطه اختیار شورا و شهرداری نیست. بااین‌وجود شورای شهر در کمیسیون گردشگری مسئله بوم گردی این منطقه را مطرح کرد اما با مقاومت سمن‌های محیط‌زیست مواجه شد؛ آنان معتقدند اگر تالاب به منطقه تفریحی تبدیل شود اکولوژی طبیعی آن برهم‌خورده و محیط‌زیست آسیب می‌بیند. او پراکنده‌کاری دستگاه‌های مختلف اجرایی را موجب برون‌رفت منابع دانست و گفت: هماهنگی از اصول درست انجام کار است، در این راستا بهتر است تا استانداری متولی امور باشد اما این گفته به این معنا نخواهد بود که بخش‌های دیگر از انجام وظایف خود سرباز کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد